IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  Ben je hier als gast? Klik dan even hier voor meer info...Ben je hier als gast? Klik dan even hier voor meer info...  




Deel
 

 Zeoliet als bodembedekking?

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Ga naar beneden 
AuteurBericht
Gast
Gast



Zeoliet als bodembedekking? Empty
BerichtOnderwerp: Zeoliet als bodembedekking?   Zeoliet als bodembedekking? Emptywo 11 apr - 10:09

Heeft iemand toevallig ervaring met zeoliet als bodembedekking?

Ik wil nieuwe bodembedekking bestellen voor mijn vogels en kwam dit tegen, maar ik lees nogal tegenstrijdige dingen. Ik ga dus eerst maar iets anders bestellen Wink

Ben wel benieuwd of iemand het kent en er dus meer over weet.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast



Zeoliet als bodembedekking? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Zeoliet als bodembedekking?   Zeoliet als bodembedekking? Emptywo 11 apr - 10:57

Ik ken het wel van horen zeggen en dat was toen bij Lorre&Co die het ook verkopen, zie link en uitleg van de positieve eigenschappen ervan:

http://www.lorreco.nl/images/bodembedekking/zeoliet.htm

Het word voor veel doeleinden gebruikt maar wat las jij dan voor tegenstrijdigheden over Zeoliet?
Daar ben ik dan wel weer benieuwd naar Very Happy
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast



Zeoliet als bodembedekking? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Zeoliet als bodembedekking?   Zeoliet als bodembedekking? Emptywo 11 apr - 11:13

Nou bijvoorbeeld het onderstaande. Hetzelfde kan dan gelden voor vogels lijkt mij......??? Op andere sites wordt hier niet over gesproken en zijn mensen er juist heel lovend over. Dus ja, wat is dan waar hè? Zeoliet als bodembedekking? 104050370

Overal op internet wordt Zeoliet aangeboden als DE bodembedekker voor o.a. knaagdieren en konijnen. Zeoliet heeft dan ook een aantal eigenschappen waardoor het erg aantrekkelijk lijkt om het als bodembedekker te gebruiken. Het absorbeert enorm goed, gaat erg lang mee en is daardoor economisch. Maar in feite is Zeoliet ontwikkeld om gebruikt te worden in filters van vijvers en aquaria. Het filtert de nitriet, (dat met de urine van de vissen in het water komt) en andere afvalstoffen uit het water. Het Zeoliet moet regelmatig uit het water gehaald worden en helemaal schoongespoeld worden. Doe je dat niet en raakt het materiaal oververzadigd, dan komen de afvalstoffen in het water en raken de vissen vergiftigd.

Als Zeoliet als bodembedekker gebruikt wordt kan een konijn altijd hiervan wat binnenkrijgen. Het dier hoeft niet perse van het product te eten, binnenkrijgen is ook al snel denkbaar wanneer het de vacht of pootjes wast. De zeoliet is erg hard en kan niet verteerd worden, dit kan tot verstoppingen leiden. Dat is al erg genoeg. Wanneer Zeoliet urine absorbeert hopen de nitriet uit de urine en de ureum zich op. Hierdoor zal het product al snel een hoge concentratie afvalstoffen bevatten. Wanneer een konijn een stukje Zeoliet binnenkrijgt dat volzit met afvalstoffen, kan dit zeer schadelijk zijn voor de gezondheid, zelfs al zou het niet tot verstopping leiden. Om deze reden raden we af om Zeoliet als bodembedekker bij konijnen te gebruiken.

In fokkerijen waar konijnen of knaagdieren op draadgaas wonen is het product wel goed te gebruiken. Het Zeoliet ligt dan onder het gaas en de dieren komen niet met het product in aanraking. Maar voor huis/tuin konijnen is het product, net zoals zaagsel, niet aan te bevelen.

Bron: http://www.konijnen.nl/diversen/zeoliet.htm
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast



Zeoliet als bodembedekking? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Zeoliet als bodembedekking?   Zeoliet als bodembedekking? Emptywo 11 apr - 11:27

Aha ja daar zit natuurlijk wel wat in lijkt mij als je dit zo leest dus heb je een kooi zonder traliebodem en kunnen de vogels er gewoon in scharrelen zou ik het maar niet gebruiken dan.....ik zou dat risico dan niet durven nemen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast



Zeoliet als bodembedekking? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Zeoliet als bodembedekking?   Zeoliet als bodembedekking? Emptywo 11 apr - 11:29

Ik dus ook niet en bestel dus maar wat anders Wink Ben wel benieuwd of anderen er misschien ervaring mee hebben, omdat het op veel sites wel wordt aangeprezen als "je van het".
Terug naar boven Ga naar beneden
Paula
Admin-Wolf
Admin-Wolf
Paula


Zeoliet als bodembedekking? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Zeoliet als bodembedekking?   Zeoliet als bodembedekking? Emptywo 11 apr - 20:25

Wat ik weet is dat de maag van een vogel anders werkt dan de maag van een konijntje bvb

Vogels hebben "steentjes" en harde schelpen van doen om hun zaden te helpen verteren. Het is verbazingwekkend als je een kippenmaag reinigt hoeveel steentjes etc je daarin vind...

Enne wat ik weet over zeoliet is:

bodembedekking op basis van Zeoliet

Zeoliet is een mineraal (geen gesteente zoals vele andere bodembedekkingen). De vogels mogen er zelf van eten! Zeoliet is zelfs heel doeltreffend tegen diarree bij vogels.
Natuurlijk zeoliet is 100% veilig voor mens èn dier.

De bodembedekking wordt gebruikt in volières en vogelkooien.

Het is superabsorberend
Gaat tot 3 keer langer mee
Elimineert alle geuren
Neutraliseert amonium
Onschadelijke bij inname
100 % natuurlijk
Voorkomt vorming wormeitjes
Stofarm
Milieuvriendelijk product
Zeer doeltreffend tegen cocciodiose!

Persoonlijk zou ik dit dus niet gebruiken voor konijnen omdat die idd geen baat hebben bij inname van steentjes...

Maar aangezien vogelgrit aan de vogels gegeven wordt - juist omdat ze die harde dingen nodig hebben voor hun vertering - is volgens mij de 100% natuurlijke zeoliet zeker wel geschikt als bodembedekker voor vogelkooien.

Als ik straks de kans krijg om Paul te spreken dan vraag ik hem ook wel want hij kent het product ook ivm vijveraanleg etc etc...
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast



Zeoliet als bodembedekking? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Zeoliet als bodembedekking?   Zeoliet als bodembedekking? Emptywo 11 apr - 23:40

Ach ja Paula dat is natuurlijk ook zo dat een maag van een vogel weer anders is als van een knaagdier etc en dan zou je idd weer zeggen dat het voor vogels geen kwaad kan.

Nou ik ben ook benieuwd naar de mening van Paul en hopelijk nog van anderen die het ook gebruiken. Very Happy
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast



Zeoliet als bodembedekking? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Zeoliet als bodembedekking?   Zeoliet als bodembedekking? Emptydo 12 apr - 0:21

Ja dat vogels grit enzo eten weet ik. Heb het ook in huis. Ik heb ze ook wel eens andere soorten gegeven trouwens. Dat is ook niet de reden dat ik twijfel over de berichten erover. Wel over de samenstelling van het materiaal. Juist ook omdat Jaimy het wel fijn vindt om over de grond te scharrelen en er dus zeker wat van binnen zou krijgen.

Ik las ook tegenstrijdige dingen op vogelsites namelijk. Wat jij hier vermelde Paula, las ik ook wel op sites. Hoezo verwarrend haha.

Mooi dat je Paul gaat vragen! Zeoliet als bodembedekking? 510000809 Ik ga mijn vader nog eens vragen. Die zit in het vogelwereldje als kweker en het kan maar zo dat hij er ook meer over weet.
Terug naar boven Ga naar beneden
Paula
Admin-Wolf
Admin-Wolf
Paula


Zeoliet als bodembedekking? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Zeoliet als bodembedekking?   Zeoliet als bodembedekking? Emptydo 12 apr - 0:25

Pffff ja idd hoezo tegenstrijdig haha maar omdat het om een natuurlijk mineraal gaat zie ik er dus geen kwaad in maarrrrrrrrrrrr

Zeker is zeker en je kan idd beter ook je pa is vragen - haha dacht ik ff niet aan dat hij er juist mss wel meer van weet enne jaja - zoals beloofd ik vraag Paul ook hoor Zeoliet als bodembedekking? 510000809
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast



Zeoliet als bodembedekking? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Zeoliet als bodembedekking?   Zeoliet als bodembedekking? Emptywo 18 apr - 1:32

Clau en Paula weten jullie hier ondertussen al wat meer over??
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast



Zeoliet als bodembedekking? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Zeoliet als bodembedekking?   Zeoliet als bodembedekking? Emptywo 18 apr - 1:38

Nee, ik heb het nog niet gevraagd. Vergeten doordat er andere gespreksonderwerpen waren. Even aan denken dus de volgende keer dat ik hem spreek Wink
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast



Zeoliet als bodembedekking? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Zeoliet als bodembedekking?   Zeoliet als bodembedekking? Emptywo 18 apr - 2:07

Okido we wachten het rustig verder af en als ik wat meer er over te weten kom laat ik het uiteraard ook weten Very Happy
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud




Zeoliet als bodembedekking? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Zeoliet als bodembedekking?   Zeoliet als bodembedekking? Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 

Zeoliet als bodembedekking?

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
What's up :: What's up - OPENBAAR :: (Huis)dieren verhalen en vragen-