IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  Ben je hier als gast? Klik dan even hier voor meer info...Ben je hier als gast? Klik dan even hier voor meer info...  




Deel
 

 Koud wassen: energiezuinig en toch schoon

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Ga naar beneden 
AuteurBericht
Gast
Gast



Koud wassen: energiezuinig en toch schoon Empty
BerichtOnderwerp: Koud wassen: energiezuinig en toch schoon   Koud wassen: energiezuinig en toch schoon Emptyvr 2 nov - 3:33

Volgens onze energieleverancier kan men veel besparen door op lagere temperatuur te wassen.

Op 30 graden wassen: nu beter schoon dan vroeger

Koud wassen is nu veel effectiever dan het vroeger was. Sinds de jaren zestig van de vorige eeuw zitten enzymen in de moderne wasmiddelen. Dit zijn ingrediënten die ook op lagere temperaturen goed werken en moeilijke vlekken verwijderen.
Koud wassen of wassen op hogere temperatuur

Op 30 graden wassen helpt niet altijd bij vuile was. Was wordt schoner als je het op een hogere temperatuur wast. Maar het hangt er natuurlijk maar net vanaf hoe vies je was is. Tegenwoordig dragen mensen kleding maar enkele dagen. Wassen is dan eigenlijk maar een opfrisbeurt. Dan is koud wassen al voldoende.
De temperatuur en andere factoren

Hoe schoon de was precies wordt, hangt van een aantal dingen af: het wasmiddel, de temperatuur, de tijd en het aantal bewegingen van de machine. Als je een van deze factoren verandert, moet een andere dit compenseren. Dat kan dus betekenen dat je vlekken eerst moet voorbehandelen. Of dat je bij koud wassen moet kiezen voor een wasprogramma dat langer duurt, om sterk vervuilde was toch schoon te krijgen.
Koud wassen is langer wassen

Koud wassen betekent langer wassen om uw vuile was goed schoon te krijgen. Maar langer koud wassen betekent niet dat u meer energie verbruikt. Veruit de meeste energie gaat zitten in het opwarmen van het water. Op 30 graden wassen in plaats van op 40 graden, scheelt 26% aan energieverbruik (ongeveer € 20,- per jaar). In vergelijking met 60 graden is dat zelfs 52%. Een half uur langer wassen kost nauwelijks extra energie en water.
Op 30 graden wassen werkt ook voor beddengoed

Als u voor wit wasgoed een wasmiddel gebruikt met bleek, dan kan dat ook met koud wassen worden gedaan. Ook hardnekkige vlekken kunnen op lage temperatuur worden verwijderd, als je ze eerst voorbehandelt. Bleek zit niet in vloeibare wasmiddelen. Als je dus een vloeibaar wasmiddel gebruikt en was met erg hardnekkige vlekken hebt, kun je de wasmachine beter wel op hogere temperatuur zetten.
Wassen op hoge temperatuur

Eens in de zoveel tijd op 90 graden wassen met een beetje azijn is goed voor uw machine. Dat verwijdert vet, dat niet altijd oplost op lagere temperatuur.
Nederlanders wassen 24% van het wasgoed op een temperatuur tussen 25 en 35 graden. Onderzoek laat zien dat we 45% van de wassen die we nu op 40 graden of hoger doen, ook schoon krijgen op 30 graden.
Wassen op lagere temperatuur levert de volgende besparing op:

  • Van 40 naar 30 graden: 26%
  • Van 40 naar 15 graden: 65%
  • Van 60 naar 30 graden: 52%
  • Van 60 naar 15 graden: 77%
Terug naar boven Ga naar beneden
Paula
Admin-Wolf
Admin-Wolf
Paula


Koud wassen: energiezuinig en toch schoon Empty
BerichtOnderwerp: Re: Koud wassen: energiezuinig en toch schoon   Koud wassen: energiezuinig en toch schoon Emptyvr 2 nov - 3:48

Idd zo is dat Koud wassen: energiezuinig en toch schoon 510000809 - zelf was ik de laatste jaren zelden met een hogere temperatuur dan 30° maar zet de machine dan wel soms op extra lange wastijd... Koud wassen: energiezuinig en toch schoon 510000809
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast



Koud wassen: energiezuinig en toch schoon Empty
BerichtOnderwerp: Re: Koud wassen: energiezuinig en toch schoon   Koud wassen: energiezuinig en toch schoon Emptyvr 2 nov - 10:03

Ik was kleding ook op 30 graden.
Maar beddengoed en handdoeken altijd op 60 graden.
Dat ivm de hygiene.
Is mij ooit verteld dat je dat zo moet doen en dus ik doe dat al zo vanaf dat ik op mezelf woon.
Terug naar boven Ga naar beneden
Paula
Admin-Wolf
Admin-Wolf
Paula


Koud wassen: energiezuinig en toch schoon Empty
BerichtOnderwerp: Re: Koud wassen: energiezuinig en toch schoon   Koud wassen: energiezuinig en toch schoon Emptyvr 2 nov - 21:40

Ohja juist Lil handdoekken beddengoed en de dingen van de hond en kat was ik ik nog steeds op 60° hoor en zo af en toe handdoekken zelfs in de kookwas Wink - dit dan met waspoeder ipv vloeibaar om tegelijkertijd de machiene te ontvetten
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast



Koud wassen: energiezuinig en toch schoon Empty
BerichtOnderwerp: Re: Koud wassen: energiezuinig en toch schoon   Koud wassen: energiezuinig en toch schoon Emptyza 3 nov - 1:33

Bovenkleding en teer textiel was ik ook op 30 graden, ondergoed weer op 40 graden en beddengoed en handdoeken op 60 graden en 1x in de maand op 90 graden zodat de wasmachine ook weer schoon gekookt (ontvet) is Very Happy tip van de wasmachine reparateur.

Maar hoe heet dat nu ook alweer wat uit wasmiddel is gehaald omdat het te schadelijk voor het milieu was?
Toen dat er nog inzat zorgde dat juist ervoor dat de wasmachine ontvet werd.

Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud




Koud wassen: energiezuinig en toch schoon Empty
BerichtOnderwerp: Re: Koud wassen: energiezuinig en toch schoon   Koud wassen: energiezuinig en toch schoon Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 

Koud wassen: energiezuinig en toch schoon

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

 Soortgelijke onderwerpen

-
» Wassen

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
What's up :: What's up - OPENBAAR :: Allerlei tips :: Huis-, tuin- en keukentips-